15.02.2021, 00:26

Hz. Peygamber (A.S.) Ne Verdiyse İtaat

Alah’u Teâlâ, Kur’an-ı Kerim’de mealen: “Peygamber (A.S.), size ne ver­diyse (ne emrettiyse) onu alın (itaat edip uygulayın) ve sizi neden nehyettiyse (men ‘ettiyse) ondan vazgeçin (sakının).” (1) buyurmaktadır.

Bazı kimseler, bu ayet-i kerimenin sadece fey’ taksimatıyla, yani savaşmadan elde edilen ganimet mallarının dağıtımıyla ilgili olduğunu söylemektedirler. Halbu ki bu söz yanlış bir düşünceden ibarettir. Zira bu iddiaya göre, aynı ayet-i kerimenin devamında ki

“ ٱللَّهَ وَٱتَّقُوا۟ ”

“Allah’ın haram ettiği şeylerden sakının’ in” Manası da: Sadece Fey’malının dağıtımına itirazdan sakının, olur. Oysa malum olduğu üzere, Allah’u Teâlâ’nın haram ettiği her şeyden sakınmamız gerekir.

Ayet-i Kerimelerin tefsiri ve hükmü, Hazreti Peygamber (A.S.)’ın hadis-i şerifleriyle, sahabe-i kiramın öğretileriyle ve tefsir usulünün kaide ve kurallarıyla belirlenir. Bu doğrultuda hareket eden müfessirler, bu ayet-i kerimenin, sadece fey’ mallarının dağıtımıyla alakalı olmadığını, bilakis Resulullah (A.S.)’ın tüm emir ve yasaklarını kapsadığını belirtmişlerdir. Zira şöyle bir usul kaidesi vardır :

العبرة لعموم اللفظ لا لخصوص السب

"İtibar ve hüküm, lafzın umumunadır, geneledir, sebebi nüzulün özeline değildir.” Dolayısıyla bu ayet-i kerimenin manasını ve hükmünü, sadece fey’ malının dağıtımıyla ve sebebi nüzulündeki şahıslarla sınırlandırmamak gerekir. Bunun aksini savunmak, Kur’an-ı Azimüşşan’ın evrenselliğini ve hükümlerinin sürekliliğini kabul etmemektir.

Ayrıca bu ayet-i kerimenin umuma şamil olduğuna dair Abdullah b. Mesud (R.A.)’ın şöyle bir kıssası vardır: Abdullah b. Mesud (R.A.) bir ara bazı kimselere lanet eder. Bunu duyan Ümmü Yakub adında bir hanım sahabi, Abdullah b. Mesud (R.A.)’ın yanına gelip, O’nun neye dayanarak lanet ettiğini sorar. Abdullah b. Mesud (R.A.)’da, Kur’an-ı Kerim’e dayanarak, Resulullah (A.S.)’ın lanet ettiklerine kendisinin de lanet ettiğini söyler. Hanım sahabi ise, Kur’an-ı Kerimi baştan sona kadar okuduğunu ve böyle bir şeye rastlamadığını söyler. Bunun üzerine allame sahabi Abdullah b. Mesud (R.A.), O’na şöyle cevap verir : “ Eğer sen Kur’an-ı (hakkıyla) okusaydın orada bulurdun. Allahu Teâlâ’nın:“

فَٱنتَهُوا۟ عَنْهُ نَهَىٰكُمْ وَمَآ فَخُذُوهُ ٱلرَّسُولُ ءَاتَىٰكُمُ وَمَا

”Peygamber (A.S.), size ne verdiyse (emrettiyse) onu alın (itaat edip uygulayın) ve sizi neden nehyettiyse (menettiyse) ondan vazgeçin (sakının).” Ayetini okumadın mı? Der. (2) Ve böylece bu yüce sahabi, bu ayet-i kerimenin hükmünün umumu (Resulullah (A.S.)’ın tüm emir ve yasaklarını) kapsadığını ortaya koyar.

Kaldı ki, tüm ayet-i kerimelerde olduğu gibi, bu ayet-i kerimede de bize yol gösteren en büyük önder ve rehber Hazeti Peygamber (A.S.)’ dır. İmam Ahmed b. Hanbel ve İmam Nesai’nin sahih rivayetlerine göre Abdullah b. Ömer ve Abdullah b. Abbas (Radiyallahu Anhuma) şöyle nakletmektedirler: Resulullah (A.S.) : Kurutulmuş kabakta, testi de, ziftlenmiş kaplarda ve ağaç fıçılarda meşrubat bekletmeyi yasak etti ve Resulullah (A.S.) şu ayeti kerimeyi okudu:

فَخُذُوهُ“ٱلرَّسُولُ ءَاتَىٰكُمُ وَمَا نَهَىٰكُمْ عَنْهُ فَٱنتَهُو وَمَآ ” “

"Peygamber (A.S. ) size ne ver­diyse ( ne emrettiyse) onu alın ( itaat edip uygulayın ) ve sizi neden nehyettiyse (men’ettiyse) ondan vazgeçin (sakının).” (3)

Resulullah (A.S.),’ın bu hadis-i şeriflerindeki nehyiyle beraber bu ayet-i kerimeyi okuması, bu Ayet-i Kerime’nin umum ifade ettiğini (O’nun tüm emir ve yasaklarını kapsadığını), sadece fey’le alakalı olmadığını açıkça ortaya koymaktadır.

Ayrıca Resulullah (A.S.) şu hadis-i şerifler de bunu te’yid etmektedir:

“Size bir şey emrettiğimde gücünüzün yettiğince onu yapın, size bir şeyi yasak ettiğimde de onu terk edin.” (4)

“Size ne emrettimse onu yapınız, size neyi yasakladımsa ondan sakınınız.” (5)

Bize düşen; başkalarına değil, Resulullah (A.S.)’ın emir ve yasaklarına uymaktır. ALLAHU TEALA bizleri muvaffak eylesin, âmin ve sallallahu a’la seyyidina Muhammed’in ve a’la alihi ve sahbihi ecmain ve’l- hamdu lillehi Rabb’il-alemin.

--------------------------------------

(1) Haşir Suresi,7.Ayet-i Celile

(2) Buhari, Kitabu’t-Tefsir, 59. Sure, Müslim, Kitabu’l-libâsi ve’z-zineti

(3) Müsned, 3. Cild, H.No: 3300, Nesai, 5. Cild, Kitabu’l-eşribe

(4) Müslim, Hac, 3257 / 412

(5) İbnu Mace, Sünen, 1

Yorumlar (0)
15
açık
Namaz Vakti 19 Nisan 2024
İmsak 04:38
Güneş 06:12
Öğle 13:08
İkindi 16:53
Akşam 19:55
Yatsı 21:22
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 32 87
2. Fenerbahçe 32 85
3. Trabzonspor 32 52
4. Beşiktaş 32 48
5. Rizespor 32 48
6. Başakşehir 32 46
7. Kasımpasa 32 46
8. Sivasspor 32 44
9. Antalyaspor 32 42
10. Alanyaspor 32 42
11. A.Demirspor 32 40
12. Samsunspor 32 38
13. Ankaragücü 32 37
14. Kayserispor 32 37
15. Konyaspor 32 36
16. Hatayspor 32 33
17. Gaziantep FK 32 31
18. Karagümrük 32 30
19. Pendikspor 32 30
20. İstanbulspor 32 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 30 68
2. Göztepe 30 60
3. Kocaelispor 30 52
4. Ahlatçı Çorum FK 30 52
5. Sakaryaspor 30 51
6. Bodrumspor 30 49
7. Boluspor 30 46
8. Bandırmaspor 30 46
9. Gençlerbirliği 30 44
10. Erzurumspor 30 41
11. Keçiörengücü 30 36
12. Şanlıurfaspor 30 34
13. Ümraniye 30 34
14. Manisa FK 30 33
15. Tuzlaspor 30 32
16. Adanaspor 30 32
17. Altay 30 15
18. Giresunspor 30 7
Takımlar O P
1. M.City 32 73
2. Arsenal 32 71
3. Liverpool 32 71
4. Aston Villa 33 63
5. Tottenham 32 60
6. Newcastle 32 50
7. M. United 32 50
8. West Ham United 33 48
9. Chelsea 31 47
10. Brighton 32 44
11. Wolves 32 43
12. Fulham 33 42
13. Bournemouth 32 42
14. Crystal Palace 32 33
15. Brentford 33 32
16. Everton 32 27
17. Nottingham Forest 33 26
18. Luton Town 33 25
19. Burnley 33 20
20. Sheffield United 32 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 31 78
2. Barcelona 31 70
3. Girona 31 65
4. Atletico Madrid 31 61
5. Athletic Bilbao 31 57
6. Real Sociedad 31 50
7. Valencia 31 47
8. Real Betis 31 45
9. Villarreal 31 39
10. Getafe 31 39
11. Osasuna 31 39
12. Las Palmas 31 37
13. Sevilla 31 34
14. Deportivo Alaves 31 32
15. Mallorca 31 31
16. Rayo Vallecano 31 31
17. Celta Vigo 31 28
18. Cadiz 31 25
19. Granada 31 17
20. Almeria 31 14
Günün Karikatürü Tümü