Haberin Kapısı

İbn Teymiyye’nin Cumhur-ı Ulemaya Muhalif İnançları

İSLAM VE KÜLTÜR

Bediuzzaman Hazretleri, Şafii ulemanın meşhurlarından Takıyyuddin İmam Sübki (v .756/1355), son Osmanlı alimlerinden Zahid El-Kevser’i ve nice büyük alimler delilleriyle beraber ona reddiyeler yazmışlardır.

İbni Teymiyye’nin Genele Muhalif Nadir İnançları

1-Allah’ın zatında terkip (birleştirme) ve cismiyete neden olan bazı şeylere inanç.

2-Tecsim konusu

3-Allah’ın kutsal zatının cüz ve bileşenlere muhtaç olmasının imkânsız olmaması.

4-Kur’an’ın hudus (Sonradan yaratılma) olduğu.

5-Dünyadaki hadiselerin kadim (Başlangıcı olmayan) olduğu inancı.

6-Allah Teâlâ’nın haberlerin mahalli olduğu düşüncesi.

7-Allah, arş kadardır, ne ondan büyük ne de ondan küçüktür.

8-Allah’ın sonsuz ilim sahibi olduğunu inkâr.

9-Peygamberlerin ismet ve masumiyetini inkâr.

10-Peygamberlere tevessül edilmesini inkâr.

11-Cehennem azabında ebedi kalmayı inkâr. (Bunu İbn Kayyum da Kitabu-r-Ruh adlı eserinde söyler)...

12-Tevrat ve İncil’in tahrif olduğunu inkâr.

13-Husn (iyi, güzel) kubh (kötü, çirkin) akli olduğu konusunu kabul etmektedir.

TARİH BOYUNCA İBN TEYMİYYE’YE YAZILAN REDDİYELER

Bediuzzaman Hazretleri, Şafii ulemanın meşhurlarından Takıyyuddin İmam Sübki (v. 756/1355),son Osmanlı âlimlerinden Zahid El-Kevser’i ve nice büyük âlimler delilleriyle beraber ona reddiyeler yazmışlardır.

Demek çok fuzuli şeyler söylemiş ki ulema ümmeti korumak ve uyarmak için ona reddiye ihtiyacı hissetmişler.

Akli ve nakli ilimlerle mücehhez bu kadar büyük beynin hedef tahtasına koyduğu biri iflah olmaz ve kurtulamaz.

Zahidul Kevseri tek parti zulmünden dolayı Mısır’a hicret etmiştir.

İbni Teymiyye’nin düşünce ve inançlarını eleştiren kitaplar şunlardan ibarettir:

BÜYÜK ŞAFİİ ULEMASINDAN TAKIYYUDDİN İMAM SUBKİ’NİN ONA YAZDIĞI YEDİ REDDİYE AŞAĞIDADIR:

Medreselerde okutulan usul fıkıh kitabı Cemul Cevami’nin yazarının babasıdır İmam Subki ve İbn Teymiyyeyle aynı asırda yaşamıştır (vefat 756 /1355).

ed-Dürretü’l-Mudiyye fi'r-reddi 'alâ İbni Teymiyye.

Şifâ'u's-Sikâm fi'z-Ziyâreti Hayri'l-Enâm.

Nekdu’l İcma ve’l İftirak fi Mesaili’l İman ve Talak.

Et-Tahkik fi Meseleti’t Talik.

En-Nezeru’l Muhakkik fi’l Hilfi Bi-Talaki’l Muallak.

Refu’ş Şikak ale meseleti’t Talak.

El-İtibar bi-Bekai’l cenneti ve’n Nar.

Yukarıdaki 7 kitap, Takıyyüddîn Alî b. Abdilkâfî b. Alî b. Temmâm es-Sübkî'ye (ö. 756/1355) aittir.

Minhacu’ş Şeria fi reddi ale İbni Teymiyye, Muhammed Mehdî el-Kâzımî’nin eseri.

Tufahu’l Ervah ve Fettahu’l Erbah, Kemalettin Muhammed b. Hasan Rufai Şafii'nin eseri

İtirazat ale İbni Teymiyye fi İlmi’l Kelam, Mısır baş kadısı Ahmed b. İbrahim Hanefi'nin eseri.

Risaletu fi nefyi’l cihet, İbni Cehl diye ünlü Ahmet b. Yahya Maruf’un (ölümü, 733) eseri.

Necmu’l Muhtedi ve Recmu’l Mu’tedi, Fahri b. Muallim Kureyşi’nin (ölümü, 725) eseri.

Risaletu fi Reddi ale İbni Teymiyye fi meseleti’t Talak, Muhammed b. Ali Mazeni Dimeşki’nin (ölümü, 721) eseri.

Risaletu fi reddi ale İbni Teymiyye fi meseleti’z Ziyaret, Muhammed b. Ali Mazeni’nin eseri.

Risaletu fi reddi ale İbni Teymiyye, Ebu’l Kasım Ahmed b. Muhammed Şirazi’nin (ölümü, 733) eseri.

İBN ZEHEBİNİN REDDİYESİ

Beyanu Züğali’l İlm ve Taleb, Muhammed b. Zehebi’nin (ölümü, 748) eseri.

Nasihatu’z Zehebi ile İbni Teymiyye, Muhammed b. Zehebi’nin eseri.

Gavsu’l İbad bi-Beyani’r Reşad, Mustafa Ebu Seyf Hammami’nin eseri.

Et-Tuhafu’l Muhtare fi Reddi ale Münkiri’z Ziyaret, Ömer b. el-Yemen Maliki’nin (ölümü, 734) eseri.

El-Makaletu’l Merziye fi Reddi ale men Yenkuru’z Ziyareti’l Muhammediye, Kadı Muhammed Said Mısri’nin (ölümü, 750) eseri.

Risaletu fi Meseleti’t Talak, İsa Zevavi Maliki’nin (ölümü, 743) eseri.

El-Bahsu’l Celile fi Reddi ale İbni Teymiyye, Ahmed b. Osman Türkmani Hanefi’nin (ölümü, 744) eseri.

BİR HANBELİ ALİMİN REDDİYESİ

Beyanu Müşkili’l Ahadisi’l Varideti fi Enne Talaku’s Selas Vahidetun, İbni Recep Hambeli’nin (ölümü, 795) eseri.

Defu Şubhe men şebbehe ve temerrede, Fakih Ebu Bekir Hısni’nin (ölümü, 829) eseri.

Er-Reddu ale İbni Teymiyye fi’l İtikadat, Muhammed İbni Ahmed Feragani Dimeşki Hanefi’nin (ölümü, 868) eseri.

MEŞHUR ŞAFİİ ULEMASINDAN İBN HACERİN (Ö.974) REDDİYESİ

El-Cevheretu’l Munazzam fi Ziyareti’l Kabri’l Muazzam, İbni Hacer Heysemi’nin (ölümü, 974) eseri.

SON OSMANLI ÂLİMLERİNDEN OLAN VE KEMALİST KÜFÜRDEN KAÇIP MISIRA GİDEN ZAHİD EL -KEVSERİNİN REDDİYELERİ

Makalatu’l Kevseri, Muhammed Zahid Kevseri’nin eseri, Osmanlı dârü'l-hilafetinde avukat, ölümü, 1371.

Et-Takibu’l Haysiyet lima Tenfiye İbni Teymiyye mine’l Hadis, Muhammed Zahid Kevseri’nin eseri.

El-Bahsu’l Vafiye fi Müfredati İbni Teymiyye, Muhammed Zahit Kevseri’nin eseri.

El-İşkak ale Ahkami Talak, Muhammed Zahid Kevseri’nin eseri.

Nusretu’l İmamu’l Subki bi-Reddi’s Sarimi’l Munki, İbrahim b. Osman Senhudi Mısri’nin eseri.

İBN TEYMİYYE LEYSE SELEFİYYEN (İBN TEYMİYYE SELEFİ DEĞİLDİR )ADLI REDDİYYE

İbni Teymiyye leyse selefiyyen (Kahire 1970), Mansûr Muhammed Muhammed Uveys’in eseri.

El-Besair li-Munkiri’t Tevessül bi-Ehli’l Kubur, Hamdullah Beracu’nun eseri.

Yukarıda zikredilen kitaplar, İbni Teymiyye’nin görüşlerini eleştiren kitaplardan yalnızca bir kaçıdır. El yazması olarak kütüphanelerde mevcut olan bu kitapların neredeyse tamamı maalesef şimdiye kadar basılarak yayınlanmamıştır.

BEDİUZZAMAN HAZRETLERİNİN REDDİYESİ

Allame Bediuzzaman da MEKTUBATTA bir reddiye yazmıştır. İbn Teymiyyeye ve genel olarak tüm Vahhabiliğe sadece dini değil, sosyolojik ve siyasi açılardan da cevaplar vermektedir.

Sitemizden en iyi şekilde faydalanmanız için çerezler kullanılmaktadır.