Tasavvufun Hakikati

Tasavvufun insan hayatıyla ilgili konusu, içini rezaletlerden temizleyip, fazilet ve iyi huylarla süslemektir.

TASAVVUF 18.10.2020, 22:12 19.10.2020, 01:26 Ramazan Peri
Tasavvufun Hakikati

Ey irşad talebinde bulunan kardeşim! Cenab-ı Hakk seni de bizleri de hakka ve doğruya kavuştursun. Amin! Bil ki; bu bölümden gayemiz, deyim halindeki tasavvufu açıklığa kavuşturmaktır.

Tasavvufun insan hayatıyla ilgili konusu, içini rezaletlerden temizleyip, fazilet ve iyi huylarla süslemektir.

Gayesi ise, insan kalbinin ve ruhunun derinliklerinde Allah (c.c.)’a yönelme duygusunu yerleştirmekten ibarettir.

Bundan elde edilecek netice şudur: Dinin gayesi, insanı uhrevi saadete ve ALLAH (c.c.)’ın rızasına kavuşturmaktan ibarettir.

Allah (c.c.)’ın en güzel şekilde yarattığı kainatın her zerresi, O’nu gizli ve açık yönleriyle tanımaya yardımcı olunca, zahiri dini ilimler de zahiri amel ve hükümlerin ıslahına, güzel ahlak ve faziletlerle donatılmasına yöneldi.

Şeyh_Muhammed_Nurullah Seyda

Kemal ve vuslatın, dış görünüşten çok, hakiki keyfiyet ve maneviyatla ilgili olduğunu görünce, İslam’ı olgunluğa ve insani hakikatlere tasavvuf yolunda bir sufi hayatı yaşamadıkça erişilemeyeceğini açık seçik öğrendik. İnsanlar tasavvuf kitaplarını dini ve hayati birer vecibe olarak okuyup öğrenmelidirler. Çünkü bütün ilimleri okumak, insanın dinde ve hayatta mes’ud olmasına yetmez. Zira insan güzel ahlak ile bezenip, kötü huylardan arınmadıkça gerçek manada insan olamaz. Bilakis, insan şekline bürünmüş bir hayvan veya canavar olabilir. Tıpkı insan içine gizlenmiş bir akrep veya insan postuna bürünmüş bir kurt yahutta insan elbisesine sarılmış bir hayvan gibi… Eğer, iffet sahibi olmaz da; ister kendinin olsun, ister başkalarının olsun, helal haram ayırmadan her gördüğüne iştahı kabarırsa (20) veya mütevazi olmaz, başkasını kendisine tercih etmez de her gördüğünü kendinden aşağı, küçük ve daha zayıf kabul ederse; bu hal onu zulme, haddi tecavüze, ilahi hükümleri ve insani kaideleri kabul etmemeye götürür. Böyle olunca da; vakarı, doğruluğu, cömertliği, hayası kalmaz. Çünkü bunların hepsine muhalefet, insan hayatında büyük bir ihtilale sebep olur. Tek bir vücut hükmünde olan insanlığın bedeninde bu müzmin hastalıklar bulundukça, uyuşması mümkün olmaz. Zira insan; hilkati ve ahlakıyla diğer hayvan ve canavarlardan ayrılmadıkça, gerçek manada insan olmaz. Çünkü insan; bazı hayvanların karakterlerinde olduğu gibi, iffetli ve şahsiyet sahibi olmaz da, tamahkar ve obur olursa; hayvanlarda olduğu gibi düşünmeksizin, utanmaksızın isterse veya yırtıcı canavarların tabiatında olduğu gibi, öfkeli, kinli, hasetçi ve zalim olursa kamil manada insan olamaz. Aksine, yaratılış itibariyle hayvanlara benzemediğinden ancak insanlık değeri çok düşük bir insan olur (Yoksa ahlak yönüyle kamil bir hayvandır)

“Yoksa onların çoğunu, hakkı işitiyorlar veya hakkı anlıyorlar mı zannediyorsun? Onlar ancak hayvanlar gibidir. Doğrusu gidişçe daha sapıktırlar.” (1)

Şeyh_Muhammed_Nurullah Seyda

Kendi dış görünüşünü düzenlemek için yıllarını verdiği halde, içini düzeltme yolunda birkaç ayını vermeme en büyük cehalettir.

Ey irşad talebinde bulunan kardeş, kısa bir zamanda olsa içini ıslah etme veya ıslah etme yolunu öğrenmen için bir mutasavvıf araman mutlaka gereklidir. Bu mutasavvıf da faziletli, alim, beşeri kirlerden uzak Resulullah (s.a.v.)’ın sünnetine ve edeplerine sıkı sıkıya bağlı olmalıdır. Böylece onun sohbetinde bulunur, ibadetinde, dini ve dünyevi hertürlü münasebetlerinde haliyle hallenir, tüm ahlakını hayaline nakşedersin. Ta ki, münasebet düşerde emsaliyle karşılaşır, onları hatırlayıp örnek edinirsin.

Eğer, ilim yalnız başına, insanın derecesinin yükselmesine, Allah (c.c.)’ın rızasına yaklaşmasına, özünün düzelmesine ve kemalin zirvesine erişmesine yeterli olsaydı. Sahabe-i Kiram’ın (Allah (c.c.) onlardan ve onların hürmetine bizlerden razı olsun) Müslümanlar arasında, hatta tüm insanlıkta bu derece üstün mevki olmalarına imkan olmazdı. Sahabe-i Kiram’ın, kendilerinden sonra gelen alimlere nisbetle fazilet ve üstünlükleri şüphe götürmez bir gerçek, münakaşa kabul etmez bir vakıadır. Hernekadar sonradan gelenler ilimde ve fazilette ileri seviyelere ulaşmış olsalar bile… Çünkü o sahabeler nefislerini; kainatın en büyük varlığı ve en mükemmel insanı olan birinin sohbetinde tükettiler. Bu üstünlük onların Resulullah (s.a.v.) ile olan sohbetlerinden kaynaklanmakta ve onlara “Sahabe” denmektedir. İşte onların yüceliklerindeki büyük sır ve eşsizliklerindeki tılsımı budur.

Resulullah (s.a.v.)’ın bu sünnetine ittibadandır ki, NAKŞİBENDİ’ler mürşidle sohbeti prensip edindiler ve onu riyaziyat ve mücahedat gibi diğer ıslah yollarından daha yararlı ve daha üstün gördüler.

Ey irşad talebinde bulunan kardeşim, Cenab-ı Hakk seni de bizleri de hakka ve doğruya kavuştursun. Amin! Bil ve duy ki; insan, nefsinin eksikliklerini ve içinin hastalıklarını çoğu zaman bilmez, tedavi yollarını ve ıslah çarelerini de bilemez. Resulullah (s.a.v.)’ın ahlakı ile ahlaklanmış kamil bir hekimin eğitiminden geçmedikçe nefsiyle mücadelede başarıya ulaşamaz. Durum böyle olunca insanın kamil bir eğiticiye, mahir bir murakıba, hakim ve dahi bir üstada muhtaç bulunduğu anlaşılıyor. Zira bu işleri bilen, hastalığı bilip tanıdıktan sonra ilacını ortaya koyan ve tedavi yollarını gösteren, ancak odur. Ayrıca irşad talebinde bulunan kimsenin nefsini ıslaha ve takvaya hazırlamayı, muhtaç bulunduğu tedavi şekline kolaylıkla kabule hazır hale getirmeyi, bazı hedefleri, zikirleri, virdleri ve benzeri ameller öğretir.tıpkı hastasının bedenine uygun ilaçları, hastalığın şiddeti ile mütenasib bir şekilde ayarlayarak hastasını sıhhate kavuşturan ve hayatı ile ilgili işleri noksansız yürütmeye hazır hale getiren “hazık” bir doktor gibi…

Şeyh Muhammed Nurullah (ra) - TASAVVUFUN SIRLARI

Tercüme: İbrahim Öztürk

-----------------------

(1) Sahih-i Buhari Muh., Tecrid-i Sarih, Terc, c.1, s. 60, Hadis No. 48.

Yorumlar (0)
15
açık
Namaz Vakti 28 Nisan 2024
İmsak 04:23
Güneş 06:00
Öğle 13:07
İkindi 16:56
Akşam 20:03
Yatsı 21:34
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 34 93
2. Fenerbahçe 34 89
3. Trabzonspor 33 55
4. Başakşehir 34 52
5. Beşiktaş 34 51
6. Kasımpasa 34 49
7. Sivasspor 34 48
8. Rizespor 33 48
9. Antalyaspor 33 45
10. Alanyaspor 33 45
11. A.Demirspor 34 41
12. Samsunspor 34 39
13. Ankaragücü 33 37
14. Kayserispor 33 37
15. Konyaspor 34 36
16. Gaziantep FK 33 34
17. Hatayspor 34 33
18. Karagümrük 33 33
19. Pendikspor 33 30
20. İstanbulspor 33 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 31 69
2. Göztepe 31 63
3. Ahlatçı Çorum FK 31 55
4. Sakaryaspor 31 54
5. Bodrumspor 31 52
6. Kocaelispor 31 52
7. Bandırmaspor 31 47
8. Boluspor 31 47
9. Gençlerbirliği 31 47
10. Erzurumspor 31 42
11. Ümraniye 31 37
12. Manisa FK 31 36
13. Keçiörengücü 31 36
14. Şanlıurfaspor 31 34
15. Tuzlaspor 31 33
16. Adanaspor 31 32
17. Altay 31 15
18. Giresunspor 31 7
Takımlar O P
1. Arsenal 34 77
2. M.City 33 76
3. Liverpool 35 75
4. Aston Villa 35 66
5. Tottenham 32 60
6. M. United 34 54
7. Newcastle 34 53
8. Chelsea 33 50
9. West Ham United 35 49
10. Wolves 35 46
11. Bournemouth 34 45
12. Brighton 33 44
13. Fulham 35 43
14. Crystal Palace 35 40
15. Everton 35 36
16. Brentford 35 35
17. Nottingham Forest 34 26
18. Luton Town 35 25
19. Burnley 35 24
20. Sheffield United 35 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 33 84
2. Girona 33 71
3. Barcelona 32 70
4. Atletico Madrid 33 64
5. Athletic Bilbao 33 58
6. Real Sociedad 33 51
7. Real Betis 32 48
8. Valencia 32 47
9. Getafe 33 43
10. Villarreal 32 42
11. Osasuna 32 39
12. Deportivo Alaves 33 38
13. Sevilla 32 37
14. Las Palmas 33 37
15. Rayo Vallecano 32 34
16. Mallorca 32 31
17. Celta Vigo 33 31
18. Cadiz 32 25
19. Granada 32 18
20. Almeria 33 14
Günün Karikatürü Tümü