Allah (c.c.) indirdiği her hastalık için bir ilaç indirmiştir

Tıp ilmi­ne dil uzatan ve tedavi olmayı kötü görüp ondan kaçınan, tabibe gitmeyi tevekkülün dışına çıkmak olarak görenlere reddiye vardır. Bu kişi hastalığı yaratan Allah’ın onun için bir de ilaç yarattığını, kullanılınca şifayı da onun verdiğini bilmemektedir. Açlığı yaratan [Allah] onun ilacı olan gıdayı da yaratmıştır. Acaba yukarıdaki iddianın sahibi ilacı terk ettiği gibi gıdayı da terk ediyor mu? Nihayetinde açlık da bir hastalıktır.

SAĞLIK 23.03.2022, 19:56 23.03.2022, 20:41 Ramazan Peri
Allah (c.c.) indirdiği her hastalık için bir ilaç indirmiştir

Üsâme bin Şerik (r.a) anlatıyor: "Bedevileri gördüm. Rasulul- lah’a (sallallahu aleyhi ve sellem) bize şu işi yapmada bir harac/ günah var mı, şöyle davranmada günah var mı?" diye soruyorlar­dı. Onlara şöyle cevap vermişti:

"Allah'ın kulları! Allah, (sizlerin sorduğu şeyleri işleyen kim­seye) herhangi bir günah koymamıştır. Ancak din kardeşinin ırzından (şeref ve haysiyetinden) iktıraz eden/bir şeyler kırpan kimse bu hükmün dışındadır. İşte haram olan budur."

ALLAH (C.C.) İNDİRDİĞİ HER HASTALIK İÇİN BİR İLAÇ İNDİRMİŞTİR

Bedeviler bu defa: "Ey Allah'ın Rasülü! Hastalandığımız za­man tedavi yollarını aramasak, bu günah mıdır?" diye sordular. Aleyhissalâtu vesselâm:

"Tedavi arayın ey Allah'ın kulları! Zira, Allah Teâla hazretleri koyduğu her hastalığa şifa da koymuştur, şifa koymadığı tek has­talık ihtiyarlıktır. (onun tedavisi yoktur)" buyurdular.

Bedeviler yine sordular: "Ey Allah 'ın Rasülu! Kula verilen (hasletler)in en hayırlısı hangisidir?" Aleyhissalâtu vesselâm: "Güzel huy!" buyurdular."1

Üstad Abdullatif Bağdâdî şöyle dedi: Harac, sıkıntı/darlık ve günah anlamındadır. Ancak “kardeşinin şerefinden iktıraz edene (borç alana- bir şeyler kırpana) günah vardır” sözü ise, kardeşine söven, onun gıybetini yapan ve canına eziyet eden anlamındadır. Çünkü kişinin şerefi canıdır.

îktırâzın iki anlamı vardır. Biri daha sonra vermek için alınan borçtur. Kişinin kardeşine verdiği eziyetler ahirette ondan alına­cağı için “borç alma” olarak ifade edilmiştir. Bu yüzden şöyle bir hadis rivayet edilmiştir: Fakir kaldığın gün için, ırzından/şerefin- den borç al”2 Yani sana sövene sövme, kötü söz söyleyene kötü bir şey söyleme. Onu âhirette alacağın için bir borç olarak bırak.

“îktıraz”ın diğer anlamı kesmektir. Bu anlam, farenin elbiseyi kesmesi ve kemirmesinden alınmıştır. Sanki bu “sizden biriniz ölmüş kardeşinin etini yemeyi sever mi?” (Hucurat, 49/12) aye­tinin manasına bakmaktadır. (Hadisteki) “şifa koymadığı” sözü “yaratmamıştır” anlamındadır. Şifa ise şifa veren ilaç demektir. “Bu [ilaç] şunun şifasıdır." sözündeki gibi.

Başka bir hadiste Rasulullah “Allah (c.c.) her indirdiği has­talık için bir devâ indirmiştir.” buyurdu.3 Bu söz haktır. Çünkü hastalık, bedenin veya organın mizacının, şeklinin veya durumu­nun dengeden çıkmasıdır. Bu dengeden çıkma tabiplerin bildiği dört dereceden birinde olur ve her birinin zıddı vardır. Tıbbın bilinen temel esaslarından biri “zıd zıddının” şifasıdır. (Bir şey kendisinin tabiat olarak zıddının şifasıdır.) Bu hususta daha evvel müstakil bir makale yazmıştık. Fakat sebebini bilmediğimiz bazı engeller yüzünden her zaman şifa için zıt şeyleri kullanamayız. Çünkü biz ne bütün ilaçları ne de bir ilacın bütün özelliklerini ve etkilerini biliyoruz. Bazen de tedavi esnasında bütün bildikleri­mizi hatırlamayabiliriz.

Bazen de bildiğimiz ilaçların çoğunu kendisinin az bulunma­sı veya özellikle o vakitte bulunmaması sebebiyle getirmemiz zor olabilir. Bazen de ilaç getirilir, fakat hasta, vakit veya başka bir yönden çıkan engel sebebiyle kullanılamaz. Tabipler bunlardan birçoğunu kitaplarında sayıp dökmüşlerdir.

Sonra Rasulullah (s.a.v.) ilacın şifa vermesine mani olan bu engellerden biri olarak “ölümü" istisna etmiştir. Ölüm için bir ilaç yaratılmamıştır. Zira bu doğal bir izmihlal ve insanı yok olmaya doğru götüren zorunlu bir sebeptir. Çünkü lambaya giren bütün bozukluk ve eksiklik düzeltilebilir. Ancak lambanın içindeki yağ biterse yağdan başka bunun düzeltilme yolu yoktur.

Bu hadiste, tedavi olmayı kötü görüp ondan kaçınan, tıp ilmi­ne dil uzatan ve tabibe gitmeyi tevekkülün dışına çıkmak olarak görenlere reddiye vardır. Bu kişi hastalığı yaratan Allah’ın onun için bir de ilaç yarattığını, bu kullanılınca şifayı da onun verdiğini bilmemektedir. Açlığı yaratan [Allah] onun ilacı olan gıdayı da yaratmıştır. Acaba yukarıdaki iddianın sahibi ilacı terk ettiği gibi gıdayı da terk ediyor mu? Nihayetinde açlık da bir hastalıktır.

îbn Ebi Hızâme’nin, babası aracılığıyla rivayet ettiği bir hadis­te Rasulullaha “Ey Allah’ın Rasulü! Tedavi olduğumuz ilaçlar, şifa için okunan dualar ve korunmak için aldığımız tedbirler, Allah’ın kaderinden/takdirinden bir şeyi geri çevirir mi?” sorusu sorul­muş, Rasulullah da “Onlar da Allah’ın kaderindendir.” diyerek cevap vermiştir.20

Şerh: Eğer şaşkınlık ve şüphe içinde olanlar ve çeşitli görüş ve fırkalara mensup olanlar batıl fikirler ve zanların çokluğundan şüphelerin karanlığında kaldıklarında ve dalalet dalgaları onlar­la oynadığında bu nebevî sözün ve ilahi hikmetin lambasından ışık alsalar körlükten kurtulur ve hatalardan sıyrılıp doğru yolu bulurlar. Fakat Allah (c.c.) istediklerini nuruna hidayet eder. Bu kader ve takdir konusunu birçok kitabımızda özetlemiştik. Bun­lardan biri Makâletün fi’l-Kader, diğeri Risâletün fi’l-Mümkin, diğeri el-Kitâbu’l-Ucâb fiZikri’d-Duâi’l-Müstecâb. Matlub olanın (insanın dua aracılığıyla istediği şeyin) gerçekleşmesi takdir edil­mişse (duaya) icâbet de kaçınılmaz olarak onunla birlikte olur veya takdire göre ertelenir. Bunun illetlerini mezkur kitapta il­mimiz nispetince ve Allah’ın inayetinin bize ulaştırdığı kadarıyla açıklamıştık. Fakat onları uzunluğundan dolayı burada açıklayamayız.

Tıbb-ı Nebevî - Abdüllatİf Bağdadî / Muhammet Uysal

--------------------

1- İbn Mâce, Tıb, 1. Muhammed Fuad Abdülbaki’ye göre hadisin isnadı sahih, râvileri de sika/güvenilirdir. Şuayb el-Arnaût da hadisin isnadının sahih olduğunu ifade etmiştir. Albânî de hadisin sahih olduğu hükmünü vermiştir.

2- îbn Ebî Şeybe, Musannef, 7: 112.

3- Buharî, Tıb, 1; îbn Mace, Tıb, 1.

Yorumlar (0)
15
açık
Namaz Vakti 25 Nisan 2024
İmsak 04:27
Güneş 06:03
Öğle 13:07
İkindi 16:55
Akşam 20:01
Yatsı 21:31
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 33 90
2. Fenerbahçe 33 86
3. Trabzonspor 33 55
4. Beşiktaş 33 51
5. Başakşehir 33 49
6. Rizespor 33 48
7. Kasımpasa 33 46
8. Antalyaspor 33 45
9. Alanyaspor 33 45
10. Sivasspor 33 45
11. A.Demirspor 33 41
12. Samsunspor 33 39
13. Ankaragücü 33 37
14. Kayserispor 33 37
15. Konyaspor 33 36
16. Gaziantep FK 33 34
17. Hatayspor 33 33
18. Karagümrük 33 33
19. Pendikspor 33 30
20. İstanbulspor 33 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 31 69
2. Göztepe 31 63
3. Ahlatçı Çorum FK 31 55
4. Sakaryaspor 31 54
5. Bodrumspor 31 52
6. Kocaelispor 31 52
7. Bandırmaspor 31 47
8. Boluspor 31 47
9. Gençlerbirliği 31 47
10. Erzurumspor 31 42
11. Ümraniye 31 37
12. Manisa FK 31 36
13. Keçiörengücü 31 36
14. Şanlıurfaspor 31 34
15. Tuzlaspor 31 33
16. Adanaspor 31 32
17. Altay 31 15
18. Giresunspor 31 7
Takımlar O P
1. Arsenal 34 77
2. Liverpool 34 74
3. M.City 32 73
4. Aston Villa 34 66
5. Tottenham 32 60
6. M. United 33 53
7. Newcastle 33 50
8. West Ham United 34 48
9. Chelsea 32 47
10. Bournemouth 34 45
11. Brighton 32 44
12. Wolves 34 43
13. Fulham 34 42
14. Crystal Palace 34 39
15. Brentford 34 35
16. Everton 34 33
17. Nottingham Forest 34 26
18. Luton Town 34 25
19. Burnley 34 23
20. Sheffield United 34 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 32 81
2. Barcelona 32 70
3. Girona 32 68
4. Atletico Madrid 32 61
5. Athletic Bilbao 32 58
6. Real Sociedad 32 51
7. Real Betis 32 48
8. Valencia 32 47
9. Villarreal 32 42
10. Getafe 32 40
11. Osasuna 32 39
12. Sevilla 32 37
13. Las Palmas 32 38
14. Deportivo Alaves 32 35
15. Rayo Vallecano 32 34
16. Mallorca 32 31
17. Celta Vigo 32 31
18. Cadiz 32 25
19. Granada 32 18
20. Almeria 32 14
Günün Karikatürü Tümü