Şeyh Muhammed Nurullah Seyda ve Zikir

Ruhi hayatın hedeflerinden biri, insan nefsine huzur ve sükunet vermek, üzüntü, sabırsızlık ve ızdırabı atmaktır. Çünkü bunlar nefsin en azgın düşmanlarıdır. Allah (c.c)’ı zikretmek, bu kainatın tasarrufunu elinde bulunduran Allah (c.c)’a kuvvetli bir iman ve sonsuz bir tevekkül kazandırır.

TASAVVUF 12.01.2021, 23:24 12.01.2021, 23:55 Ramazan Peri
Şeyh Muhammed Nurullah Seyda ve Zikir

Zikir kelime olarak anmak, zikretmek, hatırlamak demektir. Istılah olarak Allahın isimlerini, belli duaları, çeşitli zamanlarda belli miktarda sesli veya sessiz söylemek, tekrar etmektir.[1]

Allah (c.c)’ı zikretmek, Allah (c.c)’a inanmanın neticesidir. Zikir ruhi bir gıdadır. İnsan nefsinin dertlerine deva ve kalbine de huzur bahşeder. İslamın Allahın zikretmeye verdiği büyük önemin sebebi; Allah Teala insanı Rabbine yaklaştıran namazı, çeşitli zikirlerle şamil kılmış ve onu günde beş vakit olarak emretmiştir. Bundan fazla olarak sünnetleri istemiştir. Her zikrin kalbde muşahede edilebilen tesiri vardır. Çokça nafile ibadet yapmak, tevazu meydana getirir. Çok Kur’an okumak ruhun temizliğini ve kalbin parlaklığını artırır. Bütün bunlar Allah Tealayı kalbde hazır bulundurmak için birer sebeptir. İbadetleri çok tekrarlamakl, kalbleri Allah (c.c)’ın muhabbetine yönelterek, nefisleri ilim ve ma’rifete hazır vaziyete getirir.[2]

Ruhi hayatın hedeflerinden biri, insan nefsine huzur ve sükunet vermek, üzüntü, sabırsızlık ve ızdırabı atmaktır. Çünkü bunlar nefsin en azgın duşmanlarıdır. Allah (c.c)’ı zikretmek, bu kainatın tasarrufunu elinde bulunduran Allah (c.c)’a kuvvetli bir iman ve sonsuz bir tevekkül kazandırır.[3]

Ona göre zikirler, murakabeler ve riyazetler ancak insanın manevi yönünü ıslah etmeye yarayan tedbir ve vesilelerdir.[4]

Müellife göre gerçek zikir, sebeplerle değil, sebepleri varedenle meşgul olmak ve nimetleri, gerçek sahibi olan Allah’tan bilmektir. Bunu bir misal vererek şöyle açıklar: Güneş nasıl bitki unsurlarını harekete geçiriyorsa, aynı şekilde zikir de, ruhi unsurları harekete geçirmektedir. Bitki unsurları, nasıl su ile gelişiyorsa, aynı şekilde ruhi unsurlar da, murakabe ve tefekkürle gelişir. Zikir, gönül alemini aydınlattığı gibi insanlık alemini de aydınlatır. Böylece nur ile karanlık ruhlar alemini temizler ve görülmemiş cazibesiyle parlatır. Tabiatın kirli işlerine köle olmuşken, hürriyetine kavuşur da Cenab-ı Hakk’ın sırlarını keşfederek, kainat bahçelerinde, basiretinin nuru ile dolaşır. Kişi Allah’ın cemal sıfatının tecellisi olan nurlara gark olarak, o mutlak varlığın nizam ve intizamındaki incelikleri: “Yer ve gökler, beni içine alamadı. Ama mü’min’in kalbi aldı.” Sırrı gereğince, hayranlıkla seyreder.

Nurullah Seyda’ya göre, Tarikat; kalb ve gönül aynalarının ruha açılan bütün kapılarla birleşmesi ve Allah’ın cemali ile yüce kudretine yönelmede sarfedilen gayret ve çabadır.

Hakikat ise, bu durumun iyice yerleşip devam etmesi, ölçülü davranma ve hayatın bütün safhalarında ilahi nizama yöneliştir ki, buna “ihsan” denir. Evet, insanın yaratılışındaki asıl gaye kulluktur. Bunun da özü, bütün varlığı ve benliği ile daima ve heryerde Allah’ın huzurunda olduğunu bilmek ve şu ayetin sırrına boyanmaktır: “Nereye dönerseniz, Allah’ın yüzü (ibadet yönü ve rızası) oradadır."[5]

Müellife göre, ruhi hastalıkları ve kalbi kötülükleri ortadan kaldırmanın çaresi, murakabe, tefekkür ve tezekkür olduğunu vurgular. Çünkü Allah’ın kendisini heryerde gördüğü inancı kalbinde nakşederse, ruhuna işlerse, o zaman “ihsan” denilen hakiki iman tecelli edeceğini bildirir.[6] Muhammed Nurullah Seyda zikrin hakikatini şu ayetle te’yit eder: “Bunlar, Allah’ın zikriyle kalbleri huzura kavuşarak iman edenlerdir. Evet bilin ki ancak Allah’ı anmakla kalbler yatışır ve huzur bulur.“[7]

Midat TOKHTAROV Bursa/2012

-----------------------------

[1] Musatafa Kara, Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, Dergah Yay, İstanbul 2006, s. 156.

[2] Muhammed Nurullah Seyda el-Cezerî, Tasavvufun Sırları, s. 111.

[3] Muhammed Nurullah Seyda el-Cezerî, a.g.e., s. 106.

[4] Muhammed Nurullah Seyda el-Cezerî, a.g.e., s. 108.

[5] Muhammed Nurullah Seyda el-Cezeri, Çekirdekler ve Gerçekler, s. 30.

[6] Muhammed Nurullah Seyda el-Cezerî, Tasavvufun Sırları, s. 105.

[7] er-Rad 13/28.

Yorumlar (0)
15
açık
Namaz Vakti 23 Nisan 2024
İmsak 04:31
Güneş 06:06
Öğle 13:07
İkindi 16:54
Akşam 19:59
Yatsı 21:28
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 33 90
2. Fenerbahçe 33 86
3. Trabzonspor 33 55
4. Beşiktaş 33 51
5. Başakşehir 33 49
6. Rizespor 33 48
7. Kasımpasa 33 46
8. Antalyaspor 33 45
9. Alanyaspor 33 45
10. Sivasspor 33 45
11. A.Demirspor 33 41
12. Samsunspor 33 39
13. Ankaragücü 33 37
14. Kayserispor 33 37
15. Konyaspor 33 36
16. Gaziantep FK 33 34
17. Hatayspor 33 33
18. Karagümrük 33 33
19. Pendikspor 33 30
20. İstanbulspor 33 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 31 69
2. Göztepe 31 63
3. Ahlatçı Çorum FK 31 55
4. Sakaryaspor 31 54
5. Bodrumspor 31 52
6. Kocaelispor 31 52
7. Bandırmaspor 31 47
8. Boluspor 31 47
9. Gençlerbirliği 31 47
10. Erzurumspor 31 42
11. Ümraniye 31 37
12. Manisa FK 31 36
13. Keçiörengücü 31 36
14. Şanlıurfaspor 31 34
15. Tuzlaspor 31 33
16. Adanaspor 31 32
17. Altay 31 15
18. Giresunspor 31 7
Takımlar O P
1. Arsenal 33 74
2. Liverpool 33 74
3. M.City 32 73
4. Aston Villa 34 66
5. Tottenham 32 60
6. Newcastle 32 50
7. M. United 32 50
8. West Ham United 34 48
9. Chelsea 31 47
10. Brighton 32 44
11. Wolves 33 43
12. Fulham 34 42
13. Bournemouth 33 42
14. Crystal Palace 33 36
15. Brentford 34 35
16. Everton 33 30
17. Nottingham Forest 34 26
18. Luton Town 34 25
19. Burnley 34 23
20. Sheffield United 33 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 32 81
2. Barcelona 32 70
3. Girona 32 68
4. Atletico Madrid 32 61
5. Athletic Bilbao 32 58
6. Real Sociedad 32 51
7. Real Betis 32 48
8. Valencia 32 47
9. Villarreal 32 42
10. Getafe 32 40
11. Osasuna 32 39
12. Sevilla 32 37
13. Las Palmas 32 38
14. Deportivo Alaves 32 35
15. Rayo Vallecano 32 34
16. Mallorca 32 31
17. Celta Vigo 32 31
18. Cadiz 32 25
19. Granada 32 18
20. Almeria 32 14
Günün Karikatürü Tümü