Tasavvufun Hakikati

Tasavvufun insan hayatıyla ilgili konusu, içini rezaletlerden temizleyip, fazilet ve iyi huylarla süslemektir.

TASAVVUF 18.10.2020, 22:12 19.10.2020, 01:26 Ramazan Peri
Tasavvufun Hakikati

Ey irşad talebinde bulunan kardeşim! Cenab-ı Hakk seni de bizleri de hakka ve doğruya kavuştursun. Amin! Bil ki; bu bölümden gayemiz, deyim halindeki tasavvufu açıklığa kavuşturmaktır.

Tasavvufun insan hayatıyla ilgili konusu, içini rezaletlerden temizleyip, fazilet ve iyi huylarla süslemektir.

Gayesi ise, insan kalbinin ve ruhunun derinliklerinde Allah (c.c.)’a yönelme duygusunu yerleştirmekten ibarettir.

Bundan elde edilecek netice şudur: Dinin gayesi, insanı uhrevi saadete ve ALLAH (c.c.)’ın rızasına kavuşturmaktan ibarettir.

Allah (c.c.)’ın en güzel şekilde yarattığı kainatın her zerresi, O’nu gizli ve açık yönleriyle tanımaya yardımcı olunca, zahiri dini ilimler de zahiri amel ve hükümlerin ıslahına, güzel ahlak ve faziletlerle donatılmasına yöneldi.

Şeyh_Muhammed_Nurullah Seyda

Kemal ve vuslatın, dış görünüşten çok, hakiki keyfiyet ve maneviyatla ilgili olduğunu görünce, İslam’ı olgunluğa ve insani hakikatlere tasavvuf yolunda bir sufi hayatı yaşamadıkça erişilemeyeceğini açık seçik öğrendik. İnsanlar tasavvuf kitaplarını dini ve hayati birer vecibe olarak okuyup öğrenmelidirler. Çünkü bütün ilimleri okumak, insanın dinde ve hayatta mes’ud olmasına yetmez. Zira insan güzel ahlak ile bezenip, kötü huylardan arınmadıkça gerçek manada insan olamaz. Bilakis, insan şekline bürünmüş bir hayvan veya canavar olabilir. Tıpkı insan içine gizlenmiş bir akrep veya insan postuna bürünmüş bir kurt yahutta insan elbisesine sarılmış bir hayvan gibi… Eğer, iffet sahibi olmaz da; ister kendinin olsun, ister başkalarının olsun, helal haram ayırmadan her gördüğüne iştahı kabarırsa (20) veya mütevazi olmaz, başkasını kendisine tercih etmez de her gördüğünü kendinden aşağı, küçük ve daha zayıf kabul ederse; bu hal onu zulme, haddi tecavüze, ilahi hükümleri ve insani kaideleri kabul etmemeye götürür. Böyle olunca da; vakarı, doğruluğu, cömertliği, hayası kalmaz. Çünkü bunların hepsine muhalefet, insan hayatında büyük bir ihtilale sebep olur. Tek bir vücut hükmünde olan insanlığın bedeninde bu müzmin hastalıklar bulundukça, uyuşması mümkün olmaz. Zira insan; hilkati ve ahlakıyla diğer hayvan ve canavarlardan ayrılmadıkça, gerçek manada insan olmaz. Çünkü insan; bazı hayvanların karakterlerinde olduğu gibi, iffetli ve şahsiyet sahibi olmaz da, tamahkar ve obur olursa; hayvanlarda olduğu gibi düşünmeksizin, utanmaksızın isterse veya yırtıcı canavarların tabiatında olduğu gibi, öfkeli, kinli, hasetçi ve zalim olursa kamil manada insan olamaz. Aksine, yaratılış itibariyle hayvanlara benzemediğinden ancak insanlık değeri çok düşük bir insan olur (Yoksa ahlak yönüyle kamil bir hayvandır)

“Yoksa onların çoğunu, hakkı işitiyorlar veya hakkı anlıyorlar mı zannediyorsun? Onlar ancak hayvanlar gibidir. Doğrusu gidişçe daha sapıktırlar.” (1)

Şeyh_Muhammed_Nurullah Seyda

Kendi dış görünüşünü düzenlemek için yıllarını verdiği halde, içini düzeltme yolunda birkaç ayını vermeme en büyük cehalettir.

Ey irşad talebinde bulunan kardeş, kısa bir zamanda olsa içini ıslah etme veya ıslah etme yolunu öğrenmen için bir mutasavvıf araman mutlaka gereklidir. Bu mutasavvıf da faziletli, alim, beşeri kirlerden uzak Resulullah (s.a.v.)’ın sünnetine ve edeplerine sıkı sıkıya bağlı olmalıdır. Böylece onun sohbetinde bulunur, ibadetinde, dini ve dünyevi hertürlü münasebetlerinde haliyle hallenir, tüm ahlakını hayaline nakşedersin. Ta ki, münasebet düşerde emsaliyle karşılaşır, onları hatırlayıp örnek edinirsin.

Eğer, ilim yalnız başına, insanın derecesinin yükselmesine, Allah (c.c.)’ın rızasına yaklaşmasına, özünün düzelmesine ve kemalin zirvesine erişmesine yeterli olsaydı. Sahabe-i Kiram’ın (Allah (c.c.) onlardan ve onların hürmetine bizlerden razı olsun) Müslümanlar arasında, hatta tüm insanlıkta bu derece üstün mevki olmalarına imkan olmazdı. Sahabe-i Kiram’ın, kendilerinden sonra gelen alimlere nisbetle fazilet ve üstünlükleri şüphe götürmez bir gerçek, münakaşa kabul etmez bir vakıadır. Hernekadar sonradan gelenler ilimde ve fazilette ileri seviyelere ulaşmış olsalar bile… Çünkü o sahabeler nefislerini; kainatın en büyük varlığı ve en mükemmel insanı olan birinin sohbetinde tükettiler. Bu üstünlük onların Resulullah (s.a.v.) ile olan sohbetlerinden kaynaklanmakta ve onlara “Sahabe” denmektedir. İşte onların yüceliklerindeki büyük sır ve eşsizliklerindeki tılsımı budur.

Resulullah (s.a.v.)’ın bu sünnetine ittibadandır ki, NAKŞİBENDİ’ler mürşidle sohbeti prensip edindiler ve onu riyaziyat ve mücahedat gibi diğer ıslah yollarından daha yararlı ve daha üstün gördüler.

Ey irşad talebinde bulunan kardeşim, Cenab-ı Hakk seni de bizleri de hakka ve doğruya kavuştursun. Amin! Bil ve duy ki; insan, nefsinin eksikliklerini ve içinin hastalıklarını çoğu zaman bilmez, tedavi yollarını ve ıslah çarelerini de bilemez. Resulullah (s.a.v.)’ın ahlakı ile ahlaklanmış kamil bir hekimin eğitiminden geçmedikçe nefsiyle mücadelede başarıya ulaşamaz. Durum böyle olunca insanın kamil bir eğiticiye, mahir bir murakıba, hakim ve dahi bir üstada muhtaç bulunduğu anlaşılıyor. Zira bu işleri bilen, hastalığı bilip tanıdıktan sonra ilacını ortaya koyan ve tedavi yollarını gösteren, ancak odur. Ayrıca irşad talebinde bulunan kimsenin nefsini ıslaha ve takvaya hazırlamayı, muhtaç bulunduğu tedavi şekline kolaylıkla kabule hazır hale getirmeyi, bazı hedefleri, zikirleri, virdleri ve benzeri ameller öğretir.tıpkı hastasının bedenine uygun ilaçları, hastalığın şiddeti ile mütenasib bir şekilde ayarlayarak hastasını sıhhate kavuşturan ve hayatı ile ilgili işleri noksansız yürütmeye hazır hale getiren “hazık” bir doktor gibi…

Şeyh Muhammed Nurullah (ra) - TASAVVUFUN SIRLARI

Tercüme: İbrahim Öztürk

-----------------------

(1) Sahih-i Buhari Muh., Tecrid-i Sarih, Terc, c.1, s. 60, Hadis No. 48.

Yorumlar (0)
15
açık
Namaz Vakti 15 Nisan 2024
İmsak 04:46
Güneş 06:18
Öğle 13:09
İkindi 16:52
Akşam 19:51
Yatsı 21:16
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Fenerbahçe 32 85
2. Galatasaray 31 84
3. Trabzonspor 32 52
4. Beşiktaş 32 48
5. Rizespor 32 48
6. Başakşehir 32 46
7. Kasımpasa 32 46
8. Sivasspor 32 44
9. Alanyaspor 31 42
10. Antalyaspor 32 42
11. A.Demirspor 32 40
12. Samsunspor 32 38
13. Ankaragücü 32 37
14. Kayserispor 32 37
15. Konyaspor 32 36
16. Hatayspor 32 33
17. Gaziantep FK 32 31
18. Karagümrük 32 30
19. Pendikspor 32 30
20. İstanbulspor 32 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 30 68
2. Göztepe 30 60
3. Kocaelispor 30 52
4. Ahlatçı Çorum FK 30 52
5. Sakaryaspor 29 50
6. Bodrumspor 29 48
7. Boluspor 30 46
8. Bandırmaspor 30 46
9. Gençlerbirliği 30 44
10. Erzurumspor 29 40
11. Keçiörengücü 30 36
12. Şanlıurfaspor 30 34
13. Ümraniye 30 34
14. Manisa FK 30 33
15. Tuzlaspor 30 32
16. Adanaspor 29 31
17. Altay 30 15
18. Giresunspor 30 7
Takımlar O P
1. M.City 32 73
2. Arsenal 32 71
3. Liverpool 32 71
4. Aston Villa 33 63
5. Tottenham 32 60
6. Newcastle 32 50
7. M. United 32 50
8. West Ham United 33 48
9. Chelsea 30 44
10. Brighton 32 44
11. Wolves 32 43
12. Fulham 33 42
13. Bournemouth 32 42
14. Crystal Palace 32 33
15. Brentford 33 32
16. Everton 31 27
17. Nottingham Forest 33 26
18. Luton Town 33 25
19. Burnley 33 20
20. Sheffield United 32 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 31 78
2. Barcelona 31 70
3. Girona 31 65
4. Atletico Madrid 31 61
5. Athletic Bilbao 31 57
6. Real Sociedad 31 50
7. Real Betis 31 45
8. Valencia 30 44
9. Villarreal 31 39
10. Getafe 31 39
11. Osasuna 30 39
12. Las Palmas 31 37
13. Sevilla 31 34
14. Deportivo Alaves 31 32
15. Mallorca 31 31
16. Rayo Vallecano 31 31
17. Celta Vigo 31 28
18. Cadiz 31 25
19. Granada 31 17
20. Almeria 31 14
Günün Karikatürü Tümü