Allah (c.c.) indirdiği her hastalık için bir ilaç indirmiştir

Tıp ilmi­ne dil uzatan ve tedavi olmayı kötü görüp ondan kaçınan, tabibe gitmeyi tevekkülün dışına çıkmak olarak görenlere reddiye vardır. Bu kişi hastalığı yaratan Allah’ın onun için bir de ilaç yarattığını, kullanılınca şifayı da onun verdiğini bilmemektedir. Açlığı yaratan [Allah] onun ilacı olan gıdayı da yaratmıştır. Acaba yukarıdaki iddianın sahibi ilacı terk ettiği gibi gıdayı da terk ediyor mu? Nihayetinde açlık da bir hastalıktır.

SAĞLIK 23.03.2022, 19:56 23.03.2022, 20:41 Ramazan Peri
Allah (c.c.) indirdiği her hastalık için bir ilaç indirmiştir

Üsâme bin Şerik (r.a) anlatıyor: "Bedevileri gördüm. Rasulul- lah’a (sallallahu aleyhi ve sellem) bize şu işi yapmada bir harac/ günah var mı, şöyle davranmada günah var mı?" diye soruyorlar­dı. Onlara şöyle cevap vermişti:

"Allah'ın kulları! Allah, (sizlerin sorduğu şeyleri işleyen kim­seye) herhangi bir günah koymamıştır. Ancak din kardeşinin ırzından (şeref ve haysiyetinden) iktıraz eden/bir şeyler kırpan kimse bu hükmün dışındadır. İşte haram olan budur."

ALLAH (C.C.) İNDİRDİĞİ HER HASTALIK İÇİN BİR İLAÇ İNDİRMİŞTİR

Bedeviler bu defa: "Ey Allah'ın Rasülü! Hastalandığımız za­man tedavi yollarını aramasak, bu günah mıdır?" diye sordular. Aleyhissalâtu vesselâm:

"Tedavi arayın ey Allah'ın kulları! Zira, Allah Teâla hazretleri koyduğu her hastalığa şifa da koymuştur, şifa koymadığı tek has­talık ihtiyarlıktır. (onun tedavisi yoktur)" buyurdular.

Bedeviler yine sordular: "Ey Allah 'ın Rasülu! Kula verilen (hasletler)in en hayırlısı hangisidir?" Aleyhissalâtu vesselâm: "Güzel huy!" buyurdular."1

Üstad Abdullatif Bağdâdî şöyle dedi: Harac, sıkıntı/darlık ve günah anlamındadır. Ancak “kardeşinin şerefinden iktıraz edene (borç alana- bir şeyler kırpana) günah vardır” sözü ise, kardeşine söven, onun gıybetini yapan ve canına eziyet eden anlamındadır. Çünkü kişinin şerefi canıdır.

îktırâzın iki anlamı vardır. Biri daha sonra vermek için alınan borçtur. Kişinin kardeşine verdiği eziyetler ahirette ondan alına­cağı için “borç alma” olarak ifade edilmiştir. Bu yüzden şöyle bir hadis rivayet edilmiştir: Fakir kaldığın gün için, ırzından/şerefin- den borç al”2 Yani sana sövene sövme, kötü söz söyleyene kötü bir şey söyleme. Onu âhirette alacağın için bir borç olarak bırak.

“îktıraz”ın diğer anlamı kesmektir. Bu anlam, farenin elbiseyi kesmesi ve kemirmesinden alınmıştır. Sanki bu “sizden biriniz ölmüş kardeşinin etini yemeyi sever mi?” (Hucurat, 49/12) aye­tinin manasına bakmaktadır. (Hadisteki) “şifa koymadığı” sözü “yaratmamıştır” anlamındadır. Şifa ise şifa veren ilaç demektir. “Bu [ilaç] şunun şifasıdır." sözündeki gibi.

Başka bir hadiste Rasulullah “Allah (c.c.) her indirdiği has­talık için bir devâ indirmiştir.” buyurdu.3 Bu söz haktır. Çünkü hastalık, bedenin veya organın mizacının, şeklinin veya durumu­nun dengeden çıkmasıdır. Bu dengeden çıkma tabiplerin bildiği dört dereceden birinde olur ve her birinin zıddı vardır. Tıbbın bilinen temel esaslarından biri “zıd zıddının” şifasıdır. (Bir şey kendisinin tabiat olarak zıddının şifasıdır.) Bu hususta daha evvel müstakil bir makale yazmıştık. Fakat sebebini bilmediğimiz bazı engeller yüzünden her zaman şifa için zıt şeyleri kullanamayız. Çünkü biz ne bütün ilaçları ne de bir ilacın bütün özelliklerini ve etkilerini biliyoruz. Bazen de tedavi esnasında bütün bildikleri­mizi hatırlamayabiliriz.

Bazen de bildiğimiz ilaçların çoğunu kendisinin az bulunma­sı veya özellikle o vakitte bulunmaması sebebiyle getirmemiz zor olabilir. Bazen de ilaç getirilir, fakat hasta, vakit veya başka bir yönden çıkan engel sebebiyle kullanılamaz. Tabipler bunlardan birçoğunu kitaplarında sayıp dökmüşlerdir.

Sonra Rasulullah (s.a.v.) ilacın şifa vermesine mani olan bu engellerden biri olarak “ölümü" istisna etmiştir. Ölüm için bir ilaç yaratılmamıştır. Zira bu doğal bir izmihlal ve insanı yok olmaya doğru götüren zorunlu bir sebeptir. Çünkü lambaya giren bütün bozukluk ve eksiklik düzeltilebilir. Ancak lambanın içindeki yağ biterse yağdan başka bunun düzeltilme yolu yoktur.

Bu hadiste, tedavi olmayı kötü görüp ondan kaçınan, tıp ilmi­ne dil uzatan ve tabibe gitmeyi tevekkülün dışına çıkmak olarak görenlere reddiye vardır. Bu kişi hastalığı yaratan Allah’ın onun için bir de ilaç yarattığını, bu kullanılınca şifayı da onun verdiğini bilmemektedir. Açlığı yaratan [Allah] onun ilacı olan gıdayı da yaratmıştır. Acaba yukarıdaki iddianın sahibi ilacı terk ettiği gibi gıdayı da terk ediyor mu? Nihayetinde açlık da bir hastalıktır.

îbn Ebi Hızâme’nin, babası aracılığıyla rivayet ettiği bir hadis­te Rasulullaha “Ey Allah’ın Rasulü! Tedavi olduğumuz ilaçlar, şifa için okunan dualar ve korunmak için aldığımız tedbirler, Allah’ın kaderinden/takdirinden bir şeyi geri çevirir mi?” sorusu sorul­muş, Rasulullah da “Onlar da Allah’ın kaderindendir.” diyerek cevap vermiştir.20

Şerh: Eğer şaşkınlık ve şüphe içinde olanlar ve çeşitli görüş ve fırkalara mensup olanlar batıl fikirler ve zanların çokluğundan şüphelerin karanlığında kaldıklarında ve dalalet dalgaları onlar­la oynadığında bu nebevî sözün ve ilahi hikmetin lambasından ışık alsalar körlükten kurtulur ve hatalardan sıyrılıp doğru yolu bulurlar. Fakat Allah (c.c.) istediklerini nuruna hidayet eder. Bu kader ve takdir konusunu birçok kitabımızda özetlemiştik. Bun­lardan biri Makâletün fi’l-Kader, diğeri Risâletün fi’l-Mümkin, diğeri el-Kitâbu’l-Ucâb fiZikri’d-Duâi’l-Müstecâb. Matlub olanın (insanın dua aracılığıyla istediği şeyin) gerçekleşmesi takdir edil­mişse (duaya) icâbet de kaçınılmaz olarak onunla birlikte olur veya takdire göre ertelenir. Bunun illetlerini mezkur kitapta il­mimiz nispetince ve Allah’ın inayetinin bize ulaştırdığı kadarıyla açıklamıştık. Fakat onları uzunluğundan dolayı burada açıklayamayız.

Tıbb-ı Nebevî - Abdüllatİf Bağdadî / Muhammet Uysal

--------------------

1- İbn Mâce, Tıb, 1. Muhammed Fuad Abdülbaki’ye göre hadisin isnadı sahih, râvileri de sika/güvenilirdir. Şuayb el-Arnaût da hadisin isnadının sahih olduğunu ifade etmiştir. Albânî de hadisin sahih olduğu hükmünü vermiştir.

2- îbn Ebî Şeybe, Musannef, 7: 112.

3- Buharî, Tıb, 1; îbn Mace, Tıb, 1.

Yorumlar (0)
15
açık
Namaz Vakti 04 Mayıs 2024
İmsak 04:11
Güneş 05:51
Öğle 13:06
İkindi 16:58
Akşam 20:11
Yatsı 21:44
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 34 93
2. Fenerbahçe 34 89
3. Trabzonspor 34 58
4. Beşiktaş 35 54
5. Başakşehir 34 52
6. Alanyaspor 35 49
7. Kasımpasa 34 49
8. Rizespor 35 49
9. Sivasspor 34 48
10. Antalyaspor 34 45
11. A.Demirspor 34 41
12. Kayserispor 34 40
13. Ankaragücü 35 39
14. Samsunspor 34 39
15. Karagümrük 34 36
16. Konyaspor 34 36
17. Gaziantep FK 34 34
18. Hatayspor 34 33
19. Pendikspor 34 30
20. İstanbulspor 34 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 32 72
2. Göztepe 32 66
3. Sakaryaspor 32 57
4. Kocaelispor 32 55
5. Ahlatçı Çorum FK 32 55
6. Bodrumspor 32 53
7. Boluspor 32 50
8. Bandırmaspor 32 47
9. Gençlerbirliği 32 47
10. Erzurumspor 32 44
11. Keçiörengücü 32 39
12. Manisa FK 32 37
13. Ümraniye 32 37
14. Şanlıurfaspor 32 34
15. Tuzlaspor 32 34
16. Adanaspor 32 33
17. Altay 32 15
18. Giresunspor 32 7
Takımlar O P
1. Arsenal 35 80
2. M.City 34 79
3. Liverpool 35 75
4. Aston Villa 35 67
5. Tottenham 34 60
6. M. United 34 54
7. Newcastle 34 53
8. Chelsea 34 51
9. West Ham United 35 49
10. Bournemouth 35 48
11. Wolves 35 46
12. Brighton 34 44
13. Fulham 35 43
14. Crystal Palace 35 40
15. Everton 36 37
16. Brentford 35 35
17. Nottingham Forest 35 26
18. Luton Town 36 26
19. Burnley 35 24
20. Sheffield United 35 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 33 84
2. Barcelona 33 73
3. Girona 33 71
4. Atletico Madrid 33 64
5. Athletic Bilbao 34 61
6. Real Sociedad 33 51
7. Real Betis 33 49
8. Valencia 33 47
9. Villarreal 33 45
10. Getafe 34 43
11. Osasuna 33 39
12. Deportivo Alaves 33 38
13. Sevilla 33 38
14. Las Palmas 33 37
15. Rayo Vallecano 33 34
16. Mallorca 33 32
17. Celta Vigo 33 31
18. Cadiz 33 26
19. Granada 33 21
20. Almeria 33 14
Günün Karikatürü Tümü