01.06.2021, 18:11

Ahsen Sosyal Hizmet Modeli

İstanbul Sebahattin Zaim Üniversitesi Dr. Öğretim Üyesi Mehmet Gedik tarafından, “Ahsen Sosyal Hizmet Modeli İslâmi Sosyal Hizmet Yaklaşımı” başlıklı doktora çalışması kitaplaştı.

İnsan konusuna ilişkin bütün bilgilerin temelinde kendisinin değerli, kıymetli ve diğer bütün yaratılmışlardan farklı oluşu yatmaktadır. Bu nedenle “Ahsen Sosyal Hizmet Modeli” kitap çalışmasında insanın kendi öznel değeri üzerinden bir sonuca varılmaya çalışılmıştır. İnsanın fiziki-biyolojik varlığını cevherleştiren kendisine yaratıcısı tarafından bahşedilen bir canın, ruhun (nefs) olmasıdır. Dolayısı ile bütün dinamik ilişkileri karşılıklı yardımlaşma, dayanışma ve etkileşerek gelişim süreçlerinin varlığı söz konusudur. Bütün toplumlar sosyal, ekonomik ve politik yapılanmalar çerçevesinde birçok farklı evrelerden geçmekte ve bu evreler sosyal çevrenin değişimine paralel insanlarında gelişimini ve değişimini zorunlu kılmaktadır. Bu durumu kısaca, insanın, hayatı boyunca sürdürülebilir bir yaşama dair sosyal çevresini oluşturan bütün canlı ve cansız varlıkların Ekolojik/Eko-Sistem dahilinde dinamik ilişkileri ve etkileşimleri olarak ifade edilebilmektedir.

Ahsen_Sosyal_Hizmet_Modeli

İnsan ve sosyal hizmet!

Sosyal hizmetin, 18. ve 19. yüzyılların sanayi, endüstri ve modernleşmeye paralel endüstrileştirildiği, bununla birlikte şehirleşme ile sürekli değişen toplumların yeni sorunlarıyla mücadeleye yönelik, sosyal gereksinimlerinin karşılanmasında birçok model ve yaklaşımların geliştirildiği, bu modeller üzerinden gerekli disipliner uygulamaların multidisipliner anlamda oluşturulduğu söylenebilir. “AHSEN Sosyal Hizmet Modeli” insan ve toplumlara yönelik günümüz multidisipliner sosyal uygulamalara İslâm’ın temel Âkidesi Kur’an ve Hz. Peygamberin sünnetleri (Hadis) bağlamında inovatif grafik tasarımları çerçevesinde çözüm önerileri sunmaktadır.

Sosyal bilimler başta olmak üzere bilimsel anlamda, insanın yaratılışına, varoluşuna ve onun doğasına yönelik birçok araştırmalar yayımlanmıştır. Bu araştırmalar; insanın psiko-sosyal bir varlık olduğu ve ancak sosyal çevresi içerisinde toplumun diğer insanları ile birlikte yaşayabilmelerinin mümkün olabileceğini ortaya koymaktadır. Araştırma, insanın bir sosyal varlık olarak yaşamını sürdürdüğü eko-sistem içerisinde sosyal ve psikolojik ihtiyaçlarının olduğu ve bu gereksinimlerin holistik açıdan bütünün değerli bir parçası olarak dikkate alınmasının zorunluluğunu ortaya koymaktadır.

Ahsen_Sosyal_Hizmet_Modeli

AHSEN Sosyal Hizmet Modeli

Adı geçen kitabın ana temasını “AHSEN-Sosyal Hizmet Modeli (İslâmi Sosyal Hizmet Yaklaşımı)” oluşturmaktadır. Bu tema altında, dünyada ve özelikle Batı Avrupa ülkeleri arasında, Sosyal Refah Devleti anlayışı ile öncü olan Federal Almanya’nın, sosyal sistemi ve bu bağlamda dini sosyal hizmet yapılanmaları ele alınmıştır. Almanya’da Müslümanlara yönelik sunulan sosyal hizmet her ne kadar İslâmi sosyal hizmet uygulamaları olarak gösterilmeye çalışılsa da bu uygulamaların diğer dini Hristiyan (Katolik & Protestan/Evanjelist) ve Yahudi (Musevi) sosyal hizmet uygulamalarında olduğu gibi devletin sosyal sistemi dahilinde sunulup sunulmadığı konusu bilimsel veriler eşliğinde arz edilmeye çalışılmıştır.

Kitapta, Müslümanlar adına oluşturulmaya çalışılan modellerin gerek Almanya ve gerekse diğer Batı Avrupa ülkelerinde yaşayan Müslümanların mevcut yaşadıkları toplumlara entegre edilmelerinin ötesinde toplum içerisinde asimile edilmelerine yönelik girişimlerden ibaret olduğu gözlemlenmiştir. Ne yazık ki, ortaya konulmaya çalışılan sosyal hizmetin; seküler anlamda hukuka uydurulmasının ötesinde insan temel hak ve özgürlüklerine aykırı yaklaşımlar olduğuna dikkatler çekilmiştir. Batı Avrupa ülkelerinde ve özellikle de Federal Almanya’da Müslümanlara yönelik sosyal hizmet uygulamaların yetersizliği ve bu yönde gereken adımların atılmak istenmemesi nitekim insan temel hak ve hukukunun oldukça çiğnendiği, ülkede yaşayan Müslümanların onur ve haysiyetlerinin ihlal edildiği bu çalışma perspektifinde bilimsel veriler üzerinden ortaya konulmaya özen gösterilmiştir.

Almanya merkezi araştırma!

Akademik olarak yapılan çalışmanın kitap haline dönüştürülmesinde çalışm sosyoloji, sosyal hizmet ve pedagojik anlamda teorik kazanımlar eşliğinde eklektik temelli pratik tecrübelerden faydalanılarak hazırlanmasına dikkat edilmiştir. Bu tür karşılaştırmalı nitel araştırmalarda derin anlamlara ulaşmanın en iyi yolu, nicel araştırmalarda da olduğu gibi elde edilen oran ve sayılarında ötesinde, sözcükler ve imgelerle desteklenmiş olmasıdır.

Federal Almanya’da dini sosyal hizmetin tarihi süreci, devletin mevcut sosyal sistemi dahilinde sosyal güvence ve sosyal hizmet yapılanması içerisinde geliştirilmiş olduğu görülmektedir. Bu bağlamda Türkiye’de de Müslümanların sosyal hizmet ihtiyaçlarına yönelik yeterli disipliner çalışmaların olmadığı da gözlemlenmiştir.

Bu kitap çalışması üzerinden yapılan araştırmalar ile amaçlanan en önemli hususlardan bir tanesi de Federal Almanya’da uzun yıllardır yaşamlarını sürdüren Müslüman göçmenlerin kendi dini değerleri, akidesi üzerinden dini sosyal hizmet alabilmelerin doğal bir insan hakkı, anayasal bir hak olduğuna vurgu yapmaktır. Aynı zamanda, Almanya’da BAGFW-Serbest Sosyal Hizmet Federal Çalışma Topluluğu bünyesinde İslâmi Sosyal Hizmet Modelinin 7. bir sosyal hizmet yapılanması olarak diğer dini modeller gibi gereken yerini almasını ve Federal Almanya’nın sosyal sistemi dahilinde uygulanmakta olan sosyal hizmetin zenginleştirilmesine yönelik önemli katkılar sağlanmasıdır. Bu örneklemeden hareket ile Türkiye’de sosyal hizmet uygulamalarında bir sosyal refah devleti perspektifi oluşturarak sosyal hizmet ve sosyal yardımların görev dağılımlarına dikkatleri çekmektir.

Bu çalışma ile, Federal Almanya’da uygulanmakta olan sosyal hizmete yeni bir farkındalık oluştururken, Türkiye’ye de gerek mevcut ülkeler içerisinde ve gerekse ülke dışında birçok sosyal hizmet yaklaşımlarının, insan onuruna yakışır şekilde toplumun her kesimine din, dil, kültür, soy, etnik kökenlik ve siyasi görüş farklılıkları gözetmeksizin sunulmasının gerekliliğine dikkatlerin çekilmesidir.

Ahsen_Sosyal_Hizmet_Modeli

Hak ve sorumluluk!

Sosyal hizmet yaklaşımlarının bugünümüzün uygulamalarından oldukça farklı olacağı ve hatta “Sosyal hizmetin miadını doldurup doldurmadığı”na ilişkin sorular ile daha sık karşılaşılacağı şimdiden bu Covid-19 Pandemi sürecinde daha belirgin olarak görülmektedir. Dolayısıyla İnsani Hizmet olarak benimsenmiş olan sosyal hizmetin hiçbir ayrım yapılmadan eşitlik ilkesi gereği İslâmi perspektiften, yaklaşımdan hareket ile de tüm insanlığın hayrı ve faydası yönünde olmasına “Ahsen Sosyal Hizmet Modeli (İslâmi Sosyal Hizmet Yaklaşımı)” kitabımızın önemli katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Müslümanların onur ve haysiyetlerine yakışır düzeyde dini (İslâmi) sosyal hizmet haklarından istifade edebilmeleri, faydalanabilmeleri hak ettikleri bu hizmetlerin bir lütuf olmanın ötesinde bir hak, adalet ve eşitlik ilkesi gereği Vecibe-Hak Temelli olarak sunulmasının bir yol haritası bu kitap çalışması ile ortaya konulmaya çalışılmıştır.

Neil Thompson, sosyal hizmeti “politik bir varoluş” olarak özetlerken, onun nasıl tanımlanacağı, kavramsallaştırılacağı ve uygulanacağı noktalarını tartışmalı bir konu olduğunu vurgulamıştır. Onun içindir ki, bu çalışmadan hedeflenen en önemli hususlardan birisi de dini sosyal hizmet alanlarına İslâm perspektifi dahilinde multidisipliner bir İslâmi Sosyal Hizmet Modeli kazandırmaktır. Dünya genelinde uygulanmakta olan, “Lütuf Temelli” pozitivist/neolojist (indirgemeci) ve post-pozitivist (seküler) “Hak Temelli” sosyal hizmet uygulamalarına dikkatleri çekmek, ülkelerin hak temelli uygulamaların kendi inisiyatifleri bağlamında nasıl lütuf temelli yaklaşımlara dönüştürüldüğüne vurgu yapmaktır.

Bu kitap çalışmasında özellikle dini-manevi sosyal hizmet uygulamaların “Vecibe-Hak Temelli” olarak insan temel hakları bağlamında insanın merkeze alınarak sunulmasının zorunluluğuna dikkatleri çekmek ve sosyal hizmet yaklaşımlarına İslâm Âkidesi bağlamında farklı bir sosyal perspektif sunmaktır. Dolaysıyla araştırma; gerçekten hüsran (ziyan) içinde olan tüm insan ve toplumlara eko-sisteminin krolojik zamanlanması dahilinde hayırlı-faydalı (salih amel) olabilecek vecibe-hak temelli yeni bir fikir AHSEN-Sosyal Hizmet Modelini kazandırmaktır. Böylesine yararlı bir çalışmadan dolayı yazar ve akademisyen Mehmet Gedik’i tebrik ediyorum.

Yorumlar (0)
15
açık
Namaz Vakti 28 Nisan 2024
İmsak 04:21
Güneş 05:59
Öğle 13:07
İkindi 16:56
Akşam 20:04
Yatsı 21:35
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 34 93
2. Fenerbahçe 34 89
3. Trabzonspor 34 55
4. Başakşehir 34 52
5. Beşiktaş 34 51
6. Rizespor 34 51
7. Kasımpasa 34 49
8. Alanyaspor 34 48
9. Sivasspor 34 48
10. Antalyaspor 33 45
11. A.Demirspor 34 41
12. Kayserispor 34 40
13. Samsunspor 34 39
14. Ankaragücü 34 37
15. Gaziantep FK 34 37
16. Konyaspor 34 36
17. Karagümrük 33 33
18. Hatayspor 34 33
19. Pendikspor 34 30
20. İstanbulspor 34 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 32 72
2. Göztepe 32 66
3. Sakaryaspor 32 57
4. Kocaelispor 32 55
5. Ahlatçı Çorum FK 32 55
6. Bodrumspor 32 53
7. Boluspor 32 50
8. Bandırmaspor 32 47
9. Gençlerbirliği 32 47
10. Erzurumspor 32 44
11. Keçiörengücü 32 39
12. Manisa FK 32 37
13. Ümraniye 32 37
14. Şanlıurfaspor 32 34
15. Tuzlaspor 32 34
16. Adanaspor 32 33
17. Altay 32 15
18. Giresunspor 32 7
Takımlar O P
1. Arsenal 35 80
2. M.City 34 79
3. Liverpool 35 75
4. Aston Villa 35 67
5. Tottenham 33 60
6. M. United 34 54
7. Newcastle 34 53
8. West Ham United 35 49
9. Chelsea 33 48
10. Bournemouth 35 48
11. Wolves 35 46
12. Brighton 34 44
13. Fulham 35 43
14. Crystal Palace 35 40
15. Everton 35 36
16. Brentford 35 35
17. Nottingham Forest 35 26
18. Luton Town 35 25
19. Burnley 35 24
20. Sheffield United 35 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 33 84
2. Girona 33 71
3. Barcelona 32 70
4. Atletico Madrid 33 64
5. Athletic Bilbao 33 58
6. Real Sociedad 33 51
7. Real Betis 32 48
8. Valencia 32 47
9. Villarreal 33 45
10. Getafe 33 43
11. Osasuna 33 39
12. Deportivo Alaves 33 38
13. Sevilla 32 37
14. Las Palmas 33 37
15. Rayo Vallecano 33 34
16. Mallorca 33 32
17. Celta Vigo 33 31
18. Cadiz 33 26
19. Granada 33 21
20. Almeria 33 14
Günün Karikatürü Tümü