15.02.2021, 00:26

Hz. Peygamber (A.S.) Ne Verdiyse İtaat

Alah’u Teâlâ, Kur’an-ı Kerim’de mealen: “Peygamber (A.S.), size ne ver­diyse (ne emrettiyse) onu alın (itaat edip uygulayın) ve sizi neden nehyettiyse (men ‘ettiyse) ondan vazgeçin (sakının).” (1) buyurmaktadır.

Bazı kimseler, bu ayet-i kerimenin sadece fey’ taksimatıyla, yani savaşmadan elde edilen ganimet mallarının dağıtımıyla ilgili olduğunu söylemektedirler. Halbu ki bu söz yanlış bir düşünceden ibarettir. Zira bu iddiaya göre, aynı ayet-i kerimenin devamında ki

“ ٱللَّهَ وَٱتَّقُوا۟ ”

“Allah’ın haram ettiği şeylerden sakının’ in” Manası da: Sadece Fey’malının dağıtımına itirazdan sakının, olur. Oysa malum olduğu üzere, Allah’u Teâlâ’nın haram ettiği her şeyden sakınmamız gerekir.

Ayet-i Kerimelerin tefsiri ve hükmü, Hazreti Peygamber (A.S.)’ın hadis-i şerifleriyle, sahabe-i kiramın öğretileriyle ve tefsir usulünün kaide ve kurallarıyla belirlenir. Bu doğrultuda hareket eden müfessirler, bu ayet-i kerimenin, sadece fey’ mallarının dağıtımıyla alakalı olmadığını, bilakis Resulullah (A.S.)’ın tüm emir ve yasaklarını kapsadığını belirtmişlerdir. Zira şöyle bir usul kaidesi vardır :

العبرة لعموم اللفظ لا لخصوص السب

"İtibar ve hüküm, lafzın umumunadır, geneledir, sebebi nüzulün özeline değildir.” Dolayısıyla bu ayet-i kerimenin manasını ve hükmünü, sadece fey’ malının dağıtımıyla ve sebebi nüzulündeki şahıslarla sınırlandırmamak gerekir. Bunun aksini savunmak, Kur’an-ı Azimüşşan’ın evrenselliğini ve hükümlerinin sürekliliğini kabul etmemektir.

Ayrıca bu ayet-i kerimenin umuma şamil olduğuna dair Abdullah b. Mesud (R.A.)’ın şöyle bir kıssası vardır: Abdullah b. Mesud (R.A.) bir ara bazı kimselere lanet eder. Bunu duyan Ümmü Yakub adında bir hanım sahabi, Abdullah b. Mesud (R.A.)’ın yanına gelip, O’nun neye dayanarak lanet ettiğini sorar. Abdullah b. Mesud (R.A.)’da, Kur’an-ı Kerim’e dayanarak, Resulullah (A.S.)’ın lanet ettiklerine kendisinin de lanet ettiğini söyler. Hanım sahabi ise, Kur’an-ı Kerimi baştan sona kadar okuduğunu ve böyle bir şeye rastlamadığını söyler. Bunun üzerine allame sahabi Abdullah b. Mesud (R.A.), O’na şöyle cevap verir : “ Eğer sen Kur’an-ı (hakkıyla) okusaydın orada bulurdun. Allahu Teâlâ’nın:“

فَٱنتَهُوا۟ عَنْهُ نَهَىٰكُمْ وَمَآ فَخُذُوهُ ٱلرَّسُولُ ءَاتَىٰكُمُ وَمَا

”Peygamber (A.S.), size ne verdiyse (emrettiyse) onu alın (itaat edip uygulayın) ve sizi neden nehyettiyse (menettiyse) ondan vazgeçin (sakının).” Ayetini okumadın mı? Der. (2) Ve böylece bu yüce sahabi, bu ayet-i kerimenin hükmünün umumu (Resulullah (A.S.)’ın tüm emir ve yasaklarını) kapsadığını ortaya koyar.

Kaldı ki, tüm ayet-i kerimelerde olduğu gibi, bu ayet-i kerimede de bize yol gösteren en büyük önder ve rehber Hazeti Peygamber (A.S.)’ dır. İmam Ahmed b. Hanbel ve İmam Nesai’nin sahih rivayetlerine göre Abdullah b. Ömer ve Abdullah b. Abbas (Radiyallahu Anhuma) şöyle nakletmektedirler: Resulullah (A.S.) : Kurutulmuş kabakta, testi de, ziftlenmiş kaplarda ve ağaç fıçılarda meşrubat bekletmeyi yasak etti ve Resulullah (A.S.) şu ayeti kerimeyi okudu:

فَخُذُوهُ“ٱلرَّسُولُ ءَاتَىٰكُمُ وَمَا نَهَىٰكُمْ عَنْهُ فَٱنتَهُو وَمَآ ” “

"Peygamber (A.S. ) size ne ver­diyse ( ne emrettiyse) onu alın ( itaat edip uygulayın ) ve sizi neden nehyettiyse (men’ettiyse) ondan vazgeçin (sakının).” (3)

Resulullah (A.S.),’ın bu hadis-i şeriflerindeki nehyiyle beraber bu ayet-i kerimeyi okuması, bu Ayet-i Kerime’nin umum ifade ettiğini (O’nun tüm emir ve yasaklarını kapsadığını), sadece fey’le alakalı olmadığını açıkça ortaya koymaktadır.

Ayrıca Resulullah (A.S.) şu hadis-i şerifler de bunu te’yid etmektedir:

“Size bir şey emrettiğimde gücünüzün yettiğince onu yapın, size bir şeyi yasak ettiğimde de onu terk edin.” (4)

“Size ne emrettimse onu yapınız, size neyi yasakladımsa ondan sakınınız.” (5)

Bize düşen; başkalarına değil, Resulullah (A.S.)’ın emir ve yasaklarına uymaktır. ALLAHU TEALA bizleri muvaffak eylesin, âmin ve sallallahu a’la seyyidina Muhammed’in ve a’la alihi ve sahbihi ecmain ve’l- hamdu lillehi Rabb’il-alemin.

--------------------------------------

(1) Haşir Suresi,7.Ayet-i Celile

(2) Buhari, Kitabu’t-Tefsir, 59. Sure, Müslim, Kitabu’l-libâsi ve’z-zineti

(3) Müsned, 3. Cild, H.No: 3300, Nesai, 5. Cild, Kitabu’l-eşribe

(4) Müslim, Hac, 3257 / 412

(5) İbnu Mace, Sünen, 1

Yorumlar (0)
15
açık
Namaz Vakti 02 Mayıs 2024
İmsak 04:14
Güneş 05:54
Öğle 13:06
İkindi 16:57
Akşam 20:09
Yatsı 21:41
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 34 93
2. Fenerbahçe 34 89
3. Trabzonspor 34 58
4. Başakşehir 34 52
5. Beşiktaş 34 51
6. Kasımpasa 34 49
7. Rizespor 34 49
8. Alanyaspor 34 48
9. Sivasspor 34 48
10. Antalyaspor 34 45
11. A.Demirspor 34 41
12. Kayserispor 34 40
13. Samsunspor 34 39
14. Ankaragücü 34 38
15. Karagümrük 34 36
16. Konyaspor 34 36
17. Gaziantep FK 34 34
18. Hatayspor 34 33
19. Pendikspor 34 30
20. İstanbulspor 34 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 32 72
2. Göztepe 32 66
3. Sakaryaspor 32 57
4. Kocaelispor 32 55
5. Ahlatçı Çorum FK 32 55
6. Bodrumspor 32 53
7. Boluspor 32 50
8. Bandırmaspor 32 47
9. Gençlerbirliği 32 47
10. Erzurumspor 32 44
11. Keçiörengücü 32 39
12. Manisa FK 32 37
13. Ümraniye 32 37
14. Şanlıurfaspor 32 34
15. Tuzlaspor 32 34
16. Adanaspor 32 33
17. Altay 32 15
18. Giresunspor 32 7
Takımlar O P
1. Arsenal 35 80
2. M.City 34 79
3. Liverpool 35 75
4. Aston Villa 35 67
5. Tottenham 33 60
6. M. United 34 54
7. Newcastle 34 53
8. West Ham United 35 49
9. Chelsea 33 48
10. Bournemouth 35 48
11. Wolves 35 46
12. Brighton 34 44
13. Fulham 35 43
14. Crystal Palace 35 40
15. Everton 35 36
16. Brentford 35 35
17. Nottingham Forest 35 26
18. Luton Town 35 25
19. Burnley 35 24
20. Sheffield United 35 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 33 84
2. Barcelona 33 73
3. Girona 33 71
4. Atletico Madrid 33 64
5. Athletic Bilbao 33 58
6. Real Sociedad 33 51
7. Real Betis 33 49
8. Valencia 33 47
9. Villarreal 33 45
10. Getafe 33 43
11. Osasuna 33 39
12. Deportivo Alaves 33 38
13. Sevilla 33 38
14. Las Palmas 33 37
15. Rayo Vallecano 33 34
16. Mallorca 33 32
17. Celta Vigo 33 31
18. Cadiz 33 26
19. Granada 33 21
20. Almeria 33 14
Günün Karikatürü Tümü