18.04.2021, 16:30

Prensiplerimiz...

A. Prensibin Tarifi
    
   Prensip; temel fikir, temel bilgi, ilk madde, esas, ilke gibi manalara gelir.
(Doğan, Mehmet, Büyük Türkçe Sözlük, s. 912.) 

        Bizim burada prensipten maksadımız ilkedir. Bizim ilkemiz Hz. Peygamber (s.a.s)’i takip etmek ve O’na tabi olmaktır. Zira bize O’nu Allah Teâlâ örnek kılmıştır. Çünkü Allah’a giden yol Hz. Peygamber’e uymaktan geçer. Bu husus şu iki âyet-i kerîmede açıkça belirtmiştir:
         “Kim Rasûl’e itâat ederse şüphesiz Allah’a itâat etmiş olur.”  
         (Nisâ sûresi 4/80.) 

         “Andolsun ki Allah’ın Rasûlü’nde sizin için, Allah’a ve âhiret gününe kavuşmayı umanlar ve Allah’ı çok ananlar için güzel (mükemmel) bir örnek vardır.” 
         (Ahzâb sûresi 33/21.) 

        Öyle ise Hz. Peygamber (s.a.s.)’i tanımak, prensiplerini bilmek ve ilke edinmek gerekir. Zira o (s.a.s.), sözüyle ve fiiliyle ilâhî kitap Kur’ân-ı Kerîm’i hem beyan eden hem de Kur’ân’da olmayan konularda Allah’ın öğretmesiyle hüküm koyan, hükümleri uygulayan kimsedir. İşte bundan dolayı O’nun ilkelerini ilke edinmemek, prensiplerini prensip edinmemek ilkelliktir. Çünkü gerçek ilke, gerçek ilke sahibinin ilkesidir. 

         B. Prensiplerini Tespit Ederken İzlenmesi Gereken Metot: 

         1. Hz. Peygamber (s.a.s)’in devamlı olarak yaptığı fiilleri, üzerinde durduğu, yapılmasını emrettiği, terk edilmesini yasakladığı ve terk edilmişse kazasını emrettiği şeyler, 

          2. Hz. Peygamber’in yaptığı, Sahâbesine yapılmasını tavsiye ettiği, terk edilmesini yasaklamadığı ve kazasını emretmediği şeyler, 

         3. Sahabenin, Hz. Peygamber (s.a.s)’in filleri ile ilgili tespitleridir. 

         C. Hz. Peygamber (s.a.s.)’in Fiilleri: 

         1. Beşer olarak yaratılmış olmanın gerektirdiği fiilleri: 
         Bunlar yemek, içmek, yürümek vs. mubah olan fiillerdir. Bu konularda Hz. Peygamber (s.a.s.)’e uyma mecburiyeti yoktur. 
         Ashap arasında Abdullah b. Ömer bu konuda da Hz. Peygamber’e uymaya çok önem verirdi. 

         Vahye dayanmayan bu fiiller yani beşerî tecrübesine göre yaptığı; harp, ordunun tanzimi, ticaret vb. şeylerle ilgili işleri vahye değil, tecrübeye dayandığından dolayı kesin hüküm ifade etmez. 

         2. Kur’ân’ın mücmelini açıklamak için yaptığı fiilleri 

        Hz. Peygamber (s.a.s), Kur’ân-ı Kerîm’i hem sözleri ile hem de fiilleri ile açıklamıştır. 

         Kur’ân’daki hüküm vacip ise Hz. Peygamber (s.a.s.)’in fiilinin hükmü de vaciptir. Kur’ân’daki hüküm mendup ise onu açıklayan fiil de menduptur. 
Mesela, “Namazı kılın” emrini, “Ben namazı nasıl kılıyorsam siz de öyle kılın” (Buhârî, Ezân, 18, Edeb, 27, Âhâd, 1; Dârimî, Salât, 42, Ahmed, V, 53.) emriyle vacip-farz olduğunu gösteren fiilleridir. 

          “Hac ibadetinin menâsikini (usullerini) benden alın!” (Nesâi, Menâsik, 220; Ahmed, III, 318, 366.) hadîsi, hac ile ilgili fiillerinin, “Yoluna gücü yetenlerin o evi (Kabeyi) haccetmesi, Allah’ın insanlar üzerindeki bir hakkıdır” (Âl-i Imrân sûresi 3/97.) manasındaki âyeti açıklama niteliğindedir. 

         Ayrıca Kur’ân’ın mücmelini açıklamanın dışında Hz. Peygamber’in müstakil olarak yaptığı fiiller vardır. Bu çeşitten olan fiillerin vaciplik, mendupluk veya mübahlık gibi şer’î özelliği bilinirse ümmetin durumu Peygamber’in durumu gibi olduğundan O’nu örnek almak gerekir.  Eğer şer’î özelliği anlaşılmaz da Allah’a yakınlık maksadı anlaşılırsa uymak müstehap olur. Alım-satım, kira, ziraat ortaklığı gibi Allah’a yakınlık maksadının olmadığı türden fiillerse mubahtır. 

         3. Sırf kendisine has olduğu şer’î delil ile belirtilmiş olan fiilleri 

         Gece teheccüd kılması, savm-ı visâl şeklindeki orucu, dörtten fazla hanımla evlenmesi gibi. Teheccüd namazında Hz. Peygamber’e uymak farz değil, müstehap, diğer iki konuda uymak ise haramdır.  Demek ki Hz. Peygamber (s.a.s.)’in fiilî sünnetinin mubah, müstehab, sünnet, vacip, farz ve haram gibi kısımları vardır.
(Daha geniş bilgi için bkz. Şa’ban, Zekiyyüddin, İslâm Hukuk İlminin Esasları, trc. Dönmez, İbrahim Kâfî), s, 100-103; Zeydan, Abdülkerim, Fıkıh Usûlü, trc. Özcan, Ruhi), s. 158-160; Atar, Fahrettin, Fıkıh Usûlü, s. 39.) 

Yorumlar (0)
15
açık
Namaz Vakti 07 Mayıs 2024
İmsak 04:05
Güneş 05:48
Öğle 13:06
İkindi 16:59
Akşam 20:14
Yatsı 21:49
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Galatasaray 35 96
2. Fenerbahçe 35 90
3. Trabzonspor 35 58
4. Başakşehir 35 55
5. Beşiktaş 35 54
6. Alanyaspor 35 49
7. Kasımpasa 35 49
8. Rizespor 35 49
9. Sivasspor 35 48
10. Antalyaspor 35 45
11. A.Demirspor 35 44
12. Samsunspor 35 42
13. Kayserispor 35 41
14. Ankaragücü 35 39
15. Karagümrük 35 37
16. Konyaspor 35 37
17. Gaziantep FK 35 35
18. Hatayspor 35 34
19. Pendikspor 35 33
20. İstanbulspor 35 16
Takımlar O P
1. Eyüpspor 33 72
2. Göztepe 33 69
3. Sakaryaspor 33 57
4. Bodrumspor 33 56
5. Ahlatçı Çorum FK 33 56
6. Kocaelispor 33 55
7. Bandırmaspor 33 50
8. Boluspor 33 50
9. Gençlerbirliği 33 50
10. Erzurumspor 33 44
11. Manisa FK 33 40
12. Ümraniye 33 40
13. Keçiörengücü 33 39
14. Tuzlaspor 33 37
15. Adanaspor 33 36
16. Şanlıurfaspor 33 35
17. Altay 33 9
18. Giresunspor 33 7
Takımlar O P
1. Arsenal 36 83
2. M.City 35 82
3. Liverpool 36 78
4. Aston Villa 36 67
5. Tottenham 35 60
6. Newcastle 35 56
7. Chelsea 35 54
8. M. United 35 54
9. West Ham United 36 49
10. Bournemouth 36 48
11. Brighton 35 47
12. Wolves 36 46
13. Fulham 36 44
14. Crystal Palace 36 43
15. Everton 36 37
16. Brentford 36 36
17. Nottingham Forest 36 29
18. Luton Town 36 26
19. Burnley 36 24
20. Sheffield United 36 16
Takımlar O P
1. Real Madrid 34 87
2. Girona 34 74
3. Barcelona 34 73
4. Atletico Madrid 34 67
5. Athletic Bilbao 34 61
6. Real Sociedad 34 54
7. Real Betis 34 52
8. Valencia 34 47
9. Villarreal 34 45
10. Getafe 34 43
11. Deportivo Alaves 34 41
12. Sevilla 34 41
13. Osasuna 34 39
14. Las Palmas 34 37
15. Celta Vigo 34 34
16. Rayo Vallecano 34 34
17. Mallorca 34 32
18. Cadiz 34 26
19. Granada 34 21
20. Almeria 34 17
Günün Karikatürü Tümü